Challenges need heroes. Jak promować wartości firmy?

Sprawdzone pomysły na upowszechnianie fundamentów kultury organizacji

Nie oszukujmy się: wartości korporacyjne mają sens tylko wtedy, gdy członkowie organizacji je znają i rozumieją. Tylko wtedy mają szansę się z nimi utożsamiać… Aby tak się stało, wartości muszą „żyć”, stanowić fundament działań team buildingowych i employer brandingowych, a w codziennej pracy (nie tylko zespołu HR) powinny wybrzmiewać wyraźnie, ale nie nachalnie. Co to oznacza w praktyce, przeanalizuję na podstawie firmowych wartości TIMOCOM.

Jak sformułować wartości firmy?

Dobrze zdefiniowane wartości organizacji powinny być zrozumiałe, pasować do charakteru firmy i odzwierciedlać jej kulturę. W TIMOCOM składa się na nie sześć elementów:

  • #Do it

Jesteśmy twórcami, inicjatorami i innowatorami. Dostrzegamy nowe możliwości i natychmiast tworzymy rozwiązania, które je wykorzystują.

  • #Take responsibility

Podejmujemy decyzje zorientowane na cel i ponosimy za nie odpowiedzialność. Posługujemy się faktami, liczbami i datami, aby nasze działania były transparentne. Naszym celem zawsze jest zapewnienie długoterminowego sukcesu firmy.

  • #Focus customers

Jesteśmy ekspertami w rozumieniu potrzeb naszych klientów i dostarczaniu im rozwiązań. Stawiamy czoła logistycznym wyzwaniom, pracując wspólnie i traktując naszych klientów po partnersku. To oni są w centrum naszej uwagi. Rozumiemy rynek i jego wymagania oraz wykorzystujemy naszą wiedzę, aby im sprostać.

  • #Keep growing

Stajemy się coraz lepsi i lepsi – a to dlatego, że poświęcamy czas na naukę i rozwój. Otwarcie rozmawiamy o naszych błędach i dzielimy się z innymi tym, czego się na nich nauczyliśmy. Z determinacją dążymy do ambitnych celów.

  • #Work together

Jesteśmy empatyczni i gramy zespołowo. Nasze cele są ambitne, a osiągnąć je możemy wyłącznie działając wspólnie. Ufamy i pomagamy sobie nawzajem. Zróżnicowane umiejętności i doświadczenia wykorzystujemy do analizy i dyskusji  aby wypracować optymalne rezultaty.

  • #Stay human

Doceniamy siebie nawzajem. Jesteśmy równi, a obopólny szacunek czyni nas silnymi. Naszą wspólną pracę cechują: tolerancja, uznanie i akceptacja. Rozmawiamy ze sobą szczerze, interesujemy się tym, co mają do powiedzenia nasi współpracownicy, respektujemy różne perspektywy i opinie.

Jak wdrożyć firmowe wartości?

Nie będę Wam tu pisać o przedstawieniu zespołowi kolorowej prezentacji Power Point 😊.

Ona oczywiście nie zaszkodzi, jest dobrym pierwszym krokiem do zapoznania z wartościami (na przykład w procesie onboardingu nowych pracowników). Na pewno jednak nie sprawi, że współpracownicy „poczują” te elementy, ani tym bardziej że będą nimi żyć na co dzień. Dlatego w TIMOCOM od początku dążymy do tego, żeby wartości były „napędzane” przez zespół, a nie narzucane przez „górę”. W praktyce oznacza to kilka projektów, do których angażujemy wszystkich TIMOs.

Projekt 1: TIMO Values Challenge

Wspominałam już o tym przedsięwzięciu przy okazji bezkosztowej integracji zespołu. W skrócie: stworzyliśmy sześcienną kostkę, na każdej ze ścianek umieszczając jedną z firmowych wartości. Nominowany pracownik miał za zadanie rzucić kostką, a następnie w  stworzonym do tego kanale Teams opublikować własną interpretację tej wartości i sposób, w jaki wdraża ją w codziennej pracy. Publikacja mogła mieć absolutnie dowolną formę (tekst, grafika, wideo, zrzut ekranu…). Po zamieszczeniu wpisu pracownik nominował do rzutu kostką kolejną osobę. W wyzwaniu wzięło udział 99 % pracowników TIMOCOM Polska – mimo tego, że nie było ono obowiązkowe (do czego wrócę niżej) 😊.

Projekt 2: TIMObohaterowie wartości

Jednym z naszych haseł, jak zresztą głosi tytuł tego wpisu, jest „Challenges need heroes”. A chyba każdy chyba choć raz marzył, żeby zostać bohaterem! Zorganizowaliśmy więc plebiscyt na TIMObohatera wartości. W anonimowej ankiecie każdy TIMO mógł nominować łącznie sześciu różnych, dowolnych członków zespołu, którzy jego zdaniem najlepiej reprezentują poszczególne z firmowych wartości. Warunkiem było podanie krótkiego uzasadnienia do każdej nominacji. Łącznie zgłoszonych zostało ponad 60 potencjalnych bohaterów!

Kolejnym etapem było głosowanie – każdy pracownik mógł oddać głos na jednego kandydata w każdej z sześciu kategorii. Nagrodzeni TIMObohaterowie otrzymali nagrody rzeczowe, choć niewątpliwie ważniejsze było poczucie bycia docenionym. Same uzasadnienia nominacji stanowiły ogromne wyróżnienie. Poniżej kilka przykładów:

#Stay human: „Ela prowadzi dialog z szacunkiem i stara się zrozumieć perspektywę drugiej osoby”

#Work together: „W całej mojej karierze w TIMOCOM nigdy od Pawła nie usłyszałem „nie” ani nie zostałem odesłany z tematem, który chciałem poruszyć. Chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem niezależnie od tego, czy dana kwestia wchodzi w zakres jego zadań”.

#Do it: „Denis nieustannie szuka nowych ścieżek rozwoju dla TIMOCOM i konsekwentnie dąży do ich realizacji. Wszelkie pomysły przekuwa w rozwiązania – po prostu działa i motywuje innych do działania!”

#Take responsibility: „Szymon nie boi się nowych zadań i zawsze bierze za nie pełną odpowiedzialność. A kiedy coś nie wyjdzie, poruszy niebo i ziemię, aby to naprawić.”

#Focus customers: „Jeżeli mam jakąś zagwozdkę dotyczącą obsługi klienta, Adam jest dla mnie „lekarzem pierwszego kontaktu”. Ma w tym obszarze wiedzę i doświadczenie, zna największe wyzwania klientów i potrafi im sprostać.”

#Keep growing: „Patrycja każdego dnia poszerza swoją wiedzę. Nieustannie szuka nowych źródeł, jest otwarta na wszelkie aktywności edukacyjne mające na celu doskonalenie jej umiejętności i rozwijanie zainteresowań branżowych. Niejednokrotnie poleca też ciekawe materiały dydaktyczne innym. Jest zawsze open-minded.”

Projekt 3: Doceń Supermoce

Promowanie firmowych wartości można też zgrabnie połączyć na przykład z upominkiem na mikołajki lub pod choinkę. Pod koniec listopada każdy TIMO został indywidualnie zaproszony do „tajnej” akcji, polegającej na docenieniu supermocy przydzielonej/go koleżanki/kolegi z działu. Otrzymane odpowiedzi były rozwinięciem zdania: świat ma wielu bohaterów. Dla nas jesteś jednym z nich! Zostały one wydrukowane i dołączone do świątecznych paczek, w których każdy znalazł figurkę superbohatera, wzmacniającego przekaz.  supermocy! Akcja spotkała się z bardzo pozytywnym feedbackiem, a biurka naszych pracowników zdobią teraz statuetki Wonder Woman, Geralta, Iron Mana, Hermiony Granger i wielu innych kultowych postaci, które na co dzień dodatkowo przypominają o wartościach organizacji.

W TIMOCOM wzajemnie doceniamy swoje supermoce!

Co zrobić, aby promocja wartości korporacyjnych była udana?

Bazując na naszym TIMOCOMowym doświadczeniu, podpowiadam, czym powinna się cechować skuteczna promocja wartości firmy:

  1. Praktyczność: fundamenty kultury firmowej muszą współgrać z codzienną pracą zespołu, oddawać jego charakter i wspierać jego rozwój. Przykładowo „keep growing” ma rację bytu wyłącznie wtedy, kiedy firma rzeczywiście daje pracownikom przestrzeń do doskonalenia i sama wdraża nowe rozwiązania – tak wewnątrz, jak i na zewnątrz.
  2. Dobrowolność: sztucznie napędzane wewnątrzfirmowe eventy zostały już skutecznie sparodiowane w serialach (jak choćby „Rozdzielenie” czy „The Office”). Pracownik zmuszony do udziału w promocji wartości będzie je znał i rozumiał, ale nie będzie się z nimi utożsamiał. Powinien czuć, że inicjatywa jest po jego stronie, zaś jego włączenie się w promocję wartości może przysłużyć się innym.
  3. Kreatywność i powtarzalność: nic nie zabija ducha zespołu równie skutecznie, jak nuda 😉. Warto dołożyć starań, żeby działania promocyjne były oryginalne, humorystyczne, zawierały element zaskoczenia i były czymś więcej niż jednorazowym eventem wdrożeniowym. Miny naszych TIMOs podczas otwierania paczuszek z figurkami pokazały, że jesteśmy na dobrej drodze!
Magdalena Kałużna-LitwinMagdalena Kałużna-Litwin
Cześć! Miło, że tu zaglądasz. Mam na imię Magda. Z wykształcenia jestem socjologiem i certyfikowanym HR biznes partnerem. Mam za sobą 12 lat doświadczenia w tzw. zasobach ludzkich, ale nie lubię tego określenia. Praca z zespołem i dla zespołu - to moje DNA. W TIMOCOM, gdzie pracuję jako Human Resources Manager, mówią na mnie HR Lady.