Cechy dobrego pracownika

Zaangażowany, sumienny, przejawiający inicjatywę czy po prostu pokorny? Jaki powinien być dobry pracownik?

Do najtrudniejszego zadania wybrałbym kogoś leniwego… zawsze znajdzie najprostszy sposób, żeby je wykonać – miał kiedyś powiedzieć Bill Gates.

Koncepcji „dobrego pracownika” jest nieskończenie wiele. Często definicja tego pojęcia jest płynna i/lub zależy od tego, czy jest się zatrudniającym, czy zatrudnianym. „Dobry pracownik” to przede wszystkim taki, który pasuje do kultury firmy i najzwyczajniej w świecie jest właściwą osobą na właściwym miejscu. Dopasowanie jest tutaj słowem kluczem: kiepski kucharz może przecież okazać się świetnym kelnerem i na odwrót. Porażka na jednym stanowisku nie przekreśla sukcesu na innym.

Gdyby jednak pokusić się o poszukanie wspólnego mianownika, portret „dobrego pracownika” wyglądałby mniej więcej tak:

Dobry pracownik wkłada serce w to, co robi

Ogłoszenia o pracę roją się od sformułowań typu „szukamy osób sumiennych, zaangażowanych i kreatywnych”. Są one tak powszechne i schematyczne, że u wielu kandydatów wywołują rozbawienie lub nawet irytację. Z jednej strony trudno im się dziwić, z drugiej… te cechy naprawdę mają znaczenie. Bez zaangażowania trudno dobrze wykonywać swoją pracę. Wszyscy znamy stereotyp znudzonego, flegmatycznego urzędnika, któremu petent przeszkadza w bliżej nieokreślonych czynnościach. I zdecydowanie nie jest to ktoś, na kogo chcielibyśmy trafić jako klienci ani tym bardziej na kim chcielibyśmy się wzorować.

Podobnie z sumiennością i kreatywnością (które na pierwszy rzut oka wydają się sprzeczne, a wg naukowców z Uniwersytetu w Genewie, muszą występować jednocześnie u kreatywnych osób), zwłaszcza na stanowiskach, które bez inwencji twórczej nie mają racji bytu. Można więc w skrócie stwierdzić, że dobry pracownik to ten, który przykłada się do powierzonych zadań, poświęcając ich wykonaniu maksimum swoich chęci i umiejętności.

Dobry pracownik nie musi zawsze zgadzać się z szefem!

Mentalność naszego społeczeństwa się zmienia. Od wymaganej jeszcze kilka lat temu uległości  (kto nie zna buta jednowładcy!) o wiele bardziej pożądana jest dziś umiejętność zajęcia własnego stanowiska wobec problemu. Oznacza to tyle, że opinie pracowników są ważnym ogniwem w rozwoju firmy, a także jego katalizatorem. Pracodawcy po to zatrudniają specjalistów, żeby korzystać z ich kompetencji i samemu móc się od nich uczyć.

Niezmiennie ważna pozostaje jednak kultura osobista. Sposób dawania feedbacku bywa równie ważny, jak jego meritum. Ponadto sprawdza się tutaj stara zasada, żeby chwalić publicznie, a ganić w cztery oczy. Jeżeli więc „awangardowy” pomysł szefa nie jest poddany ogólnej dyskusji podczas spotkania działu, kiedy wszyscy mogą zabrać głos, wówczas zdecydowanie lepiej jest przekazać swoje wątpliwości w czasie indywidualnej rozmowy.

Dobry pracownik ewaluuje własną pracę

Dobry pracownik to także osoba, która zna swoją wartość i potrafi prawidłowo ocenić swój wkład w rozwój firmy. Do tego niezbędna jest systematyczna ewaluacja własnej pracy, najlepiej w oparciu o twarde dane (np. liczba podpisanych umów lub w ciągu miesiąca, efekty ostatnio zrealizowanych projektów etc.) i poświęcenie czasu na refleksję. Wyniki mogą posłużyć jako argument np. podczas ubiegania się o awans lub podwyżkę, ale przede wszystkim powinny dawać motywację do dalszego rozwoju. Refleksja pozwala dostrzec, w czym jesteśmy dobrzy (np. na tyle, żeby podzielić się tym z innymi), a nad czym musimy popracować.

Dobry pracownik gra z zespołem do jednej bramki

Zauważyliście, że kierowcy autobusów pozdrawiają się wzajemnie podczas mijania na trasie? Nawet na najbardziej samodzielnym stanowisku ważne jest nastawienie do innych pracowników organizacji. Nie mniejsze znaczenie ma świadomość, że nasze indywidualne działania w znaczącym stopniu wpływają na funkcjonowanie firmy oraz na wizerunek nie tylko nas samych, ale także innych członków teamu. Nieprzypadkowo zaczęłam od kierowcy autobusu. Kiedy w czerwcu 2020 r. doszło w Warszawie do wypadku, w wyniku którego Solaris spadł z wiaduktu, szybko okazało się, że jego kierowca był pod wpływem narkotyków. Spowodowało to spadek zaufania do stołecznego przewoźnika oraz wysyp prześmiewczych memów na temat całego warszawskiego transportu publicznego. Dobry pracownik to zatem taki, który nie zapomina, że działa w imieniu firmy (lub przynajmniej zespołu), a nie wyłącznie własnym.

Wspomniana na początku życzliwość i otwartość na współpracowników są trudne do przecenienia, za to ułatwiają nawiązywanie kontaktów i współdzielenie obowiązków. Jaki z tego morał? Chcesz być dobrym pracownikiem, daj się lubić!

Dobry pracownik jest uczciwy i profesjonalny

Zasady są po to, by je łamać… ale nie w pracy. Naginanie reguł, markowanie pracy, zrzucanie odpowiedzialności na współpracowników nie są najbardziej pożądanymi cechami. Podobnie jest z przyjmowaniem informacji zwrotnej i ponoszeniem konsekwencji swoich działań: profesjonalista potrafi przyznać się do winy, jeżeli coś zaniedbał lub popełnił ewidentny błąd. Umie też wyciągać z takich sytuacji wnioski na przyszłość. Koncentracja na rozwiązaniu, a nie szukaniu powodów i winnych zdecydowanie jest na plus.

Dobry pracownik ma wysoką motywację wewnętrzną

Niezależnie od kompetencji i doświadczenia do bycia dobrym pracownikiem konieczne są chęci. Wbrew prowokacyjnemu stwierdzeniu Billa Gatesa, w dłuższej perspektywie pasywny członek zespołu przyniesie firmie więcej szkody niż pożytku. Oprócz generowania zaległości w obowiązkach jego postawa może także negatywnie oddziaływać na współpracowników. Osoba, która odczuwa wewnętrzną motywację do pracy, szybciej i skuteczniej się rozwija, chętnie podejmuje się nowych zadań i w konsekwencji jest zauważana i doceniana przez przełożonych.

Liczby nie kłamią!

Zamiast podsumowania garść statystyk.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy, aż 71% przedsiębiorców jako cechę dobrego pracownika wskazuje pracowitość, 61% lojalność, 58% uczciwość, 46% zaangażowanie. Najmniej, bo tylko 3% respondentów zaznaczyło, że dobry pracownik powinien być tani. Wnioski nasuwają się same!

Źródła:

https://emat.com.pl/blog/10-cech-dobrego-pracownika/

https://interviewme.pl/blog/cechy-dobrego-pracownika

https://niezbednikmanagera.pl/praca-z-innymi/cechy-dobrego-pracownika/

https://niezbednikmanagera.pl/praca-z-innymi/8-typow-pracownikow-ktore-musisz-znac/

Grafika: ©fizkes – stock.adobe.com

Magdalena Kałużna-LitwinMagdalena Kałużna-Litwin
Cześć! Miło, że tu zaglądasz. Mam na imię Magda. Z wykształcenia jestem socjologiem i certyfikowanym HR biznes partnerem. Mam za sobą 12 lat doświadczenia w tzw. zasobach ludzkich, ale nie lubię tego określenia. Praca z zespołem i dla zespołu - to moje DNA. W TIMOCOM, gdzie pracuję jako Human Resources Manager, mówią na mnie HR Lady.